KPMG jätkusuutlikkuse aruandluse uuring 2017

Blogi

Kommenteeri
KPMG avaldas eelmisel nädalal oma globaalse ühiskondliku vastutuse aruandluse uuringu. 25 aastat ajalugu ja seekord 49 riigi kokku 4 900 suuremat ettevõtet teevad sellest ilmselt kõige esinduslikuma selleteemalise uuringu maailmas. 
"The Road Ahead. The KPMG Survey of Corporate Responsibility Reporting 2017" täismahus raportit saab igaüks siin ise lapata (Eesti uuringus ei osalenud).

Sustinere poolt aga 5 kiiret võimalust, mis Eesti firmadele mõeldes pähe tulid:

1. Teie konkurendid räägivad neil teemadel aktiivselt
Absoluutselt igas sektoris on raporteerijaid üle 60%. Kui toodate ja müüte rahvusvahelisel turul keemiatooteid, siis 81% konkurentidest räägib sellest. Toiduainetööstustest 73%. 

Edukate seas on ühiskondliku ja keskkonnavastutuse ning eetika teemad hügieen. Mida suurem sotsiaalne ja keskkonnamõju, seda kõrgem aktiivsus.

Mis on teie plaan seda vaadet oma kommunikatsiooni ja brändi osaks tuua, et välisturgudel võrdsem partner olla?  (eestlaste jaoks võiks ka muidugi maailmatasemel nägu ja tegu pakkuda)

2. Ekspordime sinna, kus vastutustunne on hinnas
Ekspordime riikidesse, kus koduturul tegutsejatele on ühiskondlik vastutus igapäevase käitumise ja kõnepruugi osa. Meie TOP10 ekspordi sihtriigist (v.a Läti ja Leedu) on kõige "kehvemad" sakslased ja venelased (nagu anektoodis) oma 73% määraga. 

88% Rootsi 100 suurimast firmast raporteerib. Soome on kasvanud kahe aastaga 82% peale. Sealsed tarbijad ja äripartnerid rõõmustaksid, kui suudame sama keelt rääkida.
  • Rootsi - 88%
  • Soome - 82% (2015 oli 74%)
  • Venemaa - 73% (2015 oli 66%)
  • Saksamaa - 73%
  • Norra - 89%
  • Taani - 94% 
  • Holland - 82%
  • USA - 92%
Eesti odav hind (varsti) enam kandva argumendina ei toimi. Milliste kaartidega teie võistlustulle lähete?

Lihtsamaks ei lähe ka Aasiasse kiigates - hiinlasi uuringus pole, aga India ja Jaapan, kus turgu rahvaarvu mõttes jätkuda võiks, on mõlemad 99% peal... 

3. Ida-Euroopa samm taga, aga mitte ringiga maas
Kõrged keskmised hinded ei tule vaid rikaste Põhja ja Lääne riikide pealt. Ida-Euroopa veab küll keskmist alla, ent on jõudnud 65% peale - teisisõnu 2/3 neist, kellest oleme enamikes tabelites harjunud paremad olema, on võtnud selle mõtteviisi omaks.

Näeme oma töös igapäevaselt Eesti ärisid seestpoolt - isegi kui süsteemsust jääb veel väheseks, siis häid püüdlusi ja näiteid saaks tuua palju.

4. "Pehmed väärtused" arvutatakse rahasse
Kolmveerand 4 900 uuritud ettevõttes raporteerib kõnealusetel mitte-finantsalastel teemadel. Viiest ettevõttes neli  teevad seda oma aastaaruandes. Kõrvuti turgude kokkuvõtete ja finantstulemustega. Võrdsel kohal tegevusaruandes.

Okei, suurfirmad analüüsivad inimõiguste ja kliimamuutuste mõju äritulemustele - ent mõelgem, millistel sotsiaalsetel ja keskkonnateemadel on Eesti ettevõtete jaoks hinnasilt (ja -võit) küljes? 

Energiahinnast ja tööjõupuudusest kaugemale polegi vast mõtet loeteluga minna. Noh, igasugune must plekk läheb ka portsu PR-raha maksma.

5.  Jutt on üha vettpidavam ja teod peavad seda toetama
Sõltumatu osapool auditeerib täna pea pooli aruandeid (45%). Trendi vaadates alistub peagi 50% piir ja vaid iseenda siirusele rõhujad jäävad vähemusse. Mida rohkem on (auditeeritud) aruandeid, seda tähelepanelikumalt oskavad huvigrupid neid ka hinnata ja ettevõtetelt väärilisi tegusid nõuda.


(ülemine osa näitab 250 kõige-kõige suurema analüüsitud firmade aruannete auditeerimist)

Järelikult on sellest saama normaalne raporteerimise osa. Nagu finantsaruandlus ja tegevusaruanded. 

KOKKUVÕTTES: Maailma, meie regiooni, konkurentide ja ekspordipartnerite trend liigub ülesmäge. Patt oleks mudaliigasse jääda. Ent niisama raporteerida pole mõtet. Kui see võiks teha turul tegutsemise mõnusamaks ja aitaks juhtimisotsuseid teha, siis tasub ära. Nii me usume.

"Aruanne" kõlab igavalt ja peletab, aga ei pea seda üldse mitte olema - tabavalt suunatud sisu ja terava fookusega saab jutud räägitud ka atraktiivses vormis (vaata näiteks Kroonpressi oma). Nutikust! (ja seda meil ju on)

Lisa kommentaar

Email again: